Integritetspolicy

Nedan kan du ta del av vårt arbete för att skydda dina personuppgifter. Det går att skriva ut sidan via utskriftsfunktionen i webbläsaren.

Inledning

Medfind AB (556724-5351) är ett företag baserat i Sverige som bedriver bemanning och rekrytering inom vårdsektorn och är ansvarig för de personuppgifter som lagras och behandlas inom Medfinds fysiska och digitala domäner. Medfind har som personuppgiftsansvarig ansvaret att behandling och lagring av dina personuppgifter sker på ett säkert och tryggt sätt som överensstämmer med var tids gällande lagar. Vi har antagit denna integritetspolicy i företaget för att alla medarbetare ska ha förståelse och insyn i de krav och ansvar som det innebär att vara personuppgiftsansvarig.

Integritetslagstiftning

Medfind behandlar alla dina personuppgifter enligt bestämmelserna i Dataskyddsförordningen som ersätter personuppgiftslagen (PuL) (1998:204) den 25 maj 2018.

Personuppgifter

Personuppgifter är sådana uppgifter som direkt eller indirekt kan användas för att identifiera dig som enskild individ. Medfind behandlar endast personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för Medfinds bemanningsverksamhet eller för sådana andra ändamål som framgår nedan. Detta gäller även vissa känsliga personuppgifter (till exempel uppgifter som facktillhörighet, hälsa, etnicitet mm).

Personuppgiftsansvarig

Medfind AB (556724-5351)
Rombvägen 7
37165 Lyckeby

Insamling och behandling av personuppgifter

Vi samlar in och behandlar uppgifter utifrån kundernas önskemål om CV, meritförteckningar, referensutdrag och kopior på dina yrkeslegitimation eller specialistutbildningar. Dessa uppgifter skickas vid aktuella uppdrag till kundens organisation för bedömning av lämplighet på aktuell position.
Vi kommer även att begära ytterligare information om dig som behövs för att utvärdera om du är lämplig för uppdraget (se lista nedan), och spara i databasen. Samtlig dokumentation sparas så länge du är i uppdrag eller registrerad via oss. Om du inte samtycker till att vi inhämtar och sänder informationen om dig till kund kan det menligt inverka på dina möjligheter att få ett specifikt uppdrag.

Vi inhämtar följande typer av information:
• Formell och informell kompetens i form av intervjusammandrag.
• Utlåtanden från referenserna sparas i form av referenssammandrag.
• Kopia på din ID-handlingar, yrkeslegitimation, utbildningsbevis och tjänstgöringsbevis.
• För samtliga uppdrag krävs ett utdrag från IVO och HoSP. Vi kommer då att begära ditt samtycke för att få göra utdrag ur IVO och HoSP.
För vissa uppdrag krävs att du visar upp ett utdrag ur belastningsregistret eller att Medfind genomfört registerkontroll. Vi lagrar ingen information kring innehållet i utdraget. Vi gör en anteckning om att vi tagit del av innehållet, och kan komma att sända sådan anteckning till kund. I vissa fall vill kunden själv se en kopia på ditt registerutdrag. I sådana fall kommer du bli ombedd att visa upp en kopia på utdraget för kund.

Övrig behandling och lagring av uppgifter

Vi kommer att behandla dina personuppgifter för att kunna administrera din anställning exempelvis utbetalning av lön, redovisa skatter och sociala avgifter, erlägga grupplivs- och pensionsavgifter till försäkringsbolag, upprätta listor över anställda för att följa de turordningsbestämmelser som gäller vid uppsägning och för att kunna leva upp till arbetsmiljölagstiftningen. Den rättsliga grunden för sådan behandling är dels vårt anställningsavtal med dig men även för att vi ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Kommunikation från dig angående din anställning sparas under tiden du är anställd eller registrerad hos oss och 24 månader därefter, då vi har ett berättigat intresse av att kunna försvara oss i händelse av tvist om påstådd diskriminering. Vi kan även vara tvungna att spara uppgifter för att kunna fullgöra vår skyldighet vad gäller bokföring, skattebetalning, pensionsåtaganden, utfärda arbetsgivarintyg och andra liknande skyldigheter som åvilar oss i egenskap av arbetsgivare och företag.
Uppgifter vi har en skyldighet att spara enligt bokföringslagen eller annan lag kommer vi att spara under den period det krävs enligt nämnd lag och dela med skatteverket eller annan myndighet i den mån vi har en rättslig förpliktelse att göra det.

Skapa användarkonto i Medfinds konsultportal

När du fått ett uppdrag med Medfind skickas en aktiveringslänk till den e-postadress du angivit. Via denna länk kan du skapa ett användarkonto i Medfinds konsultportal. Kontot kan endast hanteras av dig som skapat kontot (under förutsättning att ditt användarnamn och lösenord hålls säkert) och av de anställda på Medfind som getts rättigheter att administrera användarkonton. Genom ditt konto har du möjlighet att sköta din tidrapportering,

Mottagare av dina personuppgifter

Leverantörer

Dina personuppgifter behandlas av våra leverantörer i den mån det är nödvändigt för att vi ska kunna tillhandahålla våra bemanningstjänster och i övrigt fullgöra våra skyldigheter i egenskap av arbetsgivare och näringsidkare. Sådan behandling baserar sig på vårt berättigade intresse att kunna bedriva vår verksamhet och för att kunna fullgöra våra åtaganden som arbetsgivare åt dig. Dina personuppgifter kan behandlas av våra leverantörer av:

• Affärssystem (för bemanning, CRM och rapportering).
• Lönesystem.

Medfind har personuppgiftsbiträdesavtal med samtliga av sina personuppgiftsbiträden och säkerställer att behandlingen av dina personuppgifter sker i enlighet med GDPR.
Vi kan även komma att lämna ut dina uppgifter till revisorer, redovisningskonsulter, advokater och andra rådgivare för samma ändamål som anges ovan.

Säkerhet för personuppgifter

Medfind använder flera olika säkerhetstekniker för att skydda personuppgifterna mot otillåten åtkomst, användning eller spridning. Våra leverantörer har hög säkerhet och stor kontroll på informationen som lagras på deras fysiska platser. Medfind har även interna policys som skapar trygghet och säkerhet i den dagliga behandlingen av personuppgifter.

Rättning och radering av personuppgifter

Vi gör vårt bästa för att hålla dina personuppgifter korrekta och radera dessa när det inte längre finns en rättslig grund för behandling. Om du har ett konto i Medfinds konsultportal har du i viss mån möjlighet att själv uppdatera dina personuppgifter. Du har dock utöver detta en generell rätt att få dina personuppgifter rättade eller raderade. För att tillvarata dessa rättigheter, vänligen kontakta oss enligt rutin (se kontakt). I vissa fall kan vi inte tillmötesgå din begäran om radering, då vi har en skyldighet enligt lag eller en annan rättslig grund att behålla vissa uppgifter.
Vi förbehåller oss rätten att stänga av dig från en rekryteringsprocess och/eller radera dig från vår databas om det framkommer att du har anmärkningar i utdrag från IVO eller brottsregister, om vi bedömer att du av andra skäl inte är lämplig för de uppdrag vi bemannar eller om vi anser att du av andra skäl bör stängas av från rekryteringsprocess eller tas bort från databasen. Vi kan komma att anonymisera dina personuppgifter istället för att radera personuppgifterna. Anonymisering innebär att uppgifterna inte längre kan kopplas till dig.

Kontakt

Om du vill kontakta oss för att få veta vilka av dina personuppgifter som finns lagrade hos oss, för att rätta till fel eller för att be om att uppgifter raderas ska du skicka ett brev till adressen nedan med en kopia av giltig legitimation (körkort och/eller pass).

Medfind AB
Rombvägen 7
371 65 Lyckeby
Sverige

Nyhetsbrev och andra utskick

Om du finns i vår databas på grund av att du gjort en intresseanmälan, sökt ett uppdrag eller är anställd av oss använder också dina personuppgifter för att erbjuda uppdrag inom din utbildning och kompetensram via e-post eller sms. Det är fullt möjligt att vid registrering avböja sms och e-postutskick. Du kan även avböja utskick i själva meddelandet
Du ges även möjlighet på vår hemsida att själv välja att prenumerera på vårt nyhetsbrev, även om du inte sökt eller sänt en intresseanmälan, genom att ange din e-postadress i online-formuläret på vår hemsida. Vi kommer att använda din e-postadress för att sända nyhetsbrev till dig. Om du önskar att sluta motta nyhetsbrev, meddelar du detta via utskick du fick.

Cookies

Vi använder cookies i vårt rekryteringsverktyg. Läs mer om cookies i vår cookie policy.

Ytterligare information

Du har rätt att en gång om året utan kostnad begära ett registerutdrag rörande personuppgifter om dig som vi hanterar genom att kontakta personuppgiftsansvarig enligt ovan. Om du har frågor om personuppgiftsbehandlingen välkomnar vi dig att vända dig till oss.

Du har rätt att i vissa fall begära begränsning av eller invända mot behandling av dina personuppgifter. Du har även rätt till dataportabilitet avseende vissa personuppgifter. Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett sätt som strider mot lag har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndighet.

Giltighet och ändringsinformation

Denna integritetspolicy är giltig från och med den 22 maj 2018 och ersätter alla tidigare integritetspolicyer. Vi publicerar alltid den senast gällande policyn på våra hemsidor. Om vi gör ändringar publicerar vi en ändrad version med ett nytt giltighetsdatum.